fredag 10 juni 2011

Vad är sommarmat för dig?

Sommarmat vill vi alla ha nu i det härliga vädret. Men vad är sommarmat egentligen och vad är sommarmat för dig. För nog är det så att det så att det är väldigt individuellt för oss vad vi ser som sommarmat. Och mycket av detta har vi säkert med oss från när vi var unga
För någon är det picknick mat, för någon är det grillat, för den tredje så är det jordgubbar och mjölk
För mig börjar sommaren med strömming eller sill. Sill när jag var ung nere i Skåne som min farmor gravade så som man gravar lax med salt , socker och dill. Då är det viktigt att det är stor färsk sommarsill och så gravar du den 1 dygn istället för 2. Idag när jag bor norr om Kalmarsund och sillen heter strömming är inledningen på sommaren när vi rycker strömming. Den lägger vi i saltlag någon timme och grillar sedan på riktigt het grill så att strömmingen nästan kryllar sig.  Och så äter vi det med färskpotatis och vitlök. Och det är så gott!
För mig är sommarmaten också den generösa maten – buffeer med en massa gott – själv rostade jag massor med tomater och paprikor till en dinkelsallad nyligen och gjorde massor med pajer i veckan.

Och så förstås lätt kokta sommarprimörer. Som här morötter och sparris med nyklippt gräslök och en riktigt god olivolja

Eller som här nykokt sommarvitkål också med en god olivolja och kanske lite fina tomater och lite av den fina delen av lökblasten. Perfekt till en grillad köttbit.

Vad är din sommarmat? Skriv gärna och berätta det är kul att höra vad andra gillar - det ger en massa inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar