söndag 29 maj 2011

Trendig mat

Idag med massor av TV kockar och massor med mattidningar, mat på internet så går det ju mode i mat.
Dels är ju ekologiskt och närodlad mycket omtalat och omskrivet och det är något som jag tycker är både bra och kul. Jag tycker sedan det är kul att kunna med kryddor, örter och smaksättningar ta intryck av andra miljöer och utveckla och framför allt variera maten. Sedan finns det en trend som går längre och det är dels det som Noma står för att man ska plocka och äta av naturens eget vilda skafferi. Maken hade med sig Financial Times helgbilaga där man skrev om just detta och nämnde 4 restauranger där Noma var en. En annan var Oaxen här ifrån Sverige. Det är ju kul att lilla Skandinavien och dess kök uppmärksammas på det här sättet. I artikeln var det också roligt att läsa om hur kockar fick som en feature en dag i naturen där de fick lära sig om olika örter och rötter. Vad sägs om rötter från narcisser?
En annan spännande trend är det här att man ska äta allt från hela djuret. Det finns ju en jättehip restaurang i London som har just det som tema. Herald Tribune (en annan tidning som kom hem i helgen) skriver om det och våndan när man får in en hel fårskalle på tallriken. Artikeln debatterar just hur mycket man äter med ögat och hur mycket med mun och näsa. Och hur mycket som sitter i skallen rent mentalt sätt. Själv är jag mycket osäker hur jag skulle reagera – tyvärr är jag ganska feg framför allt om det doftar läbbigt och konsistenser som jag är ovan vid kan jag ha svårt för. Skulle gärna vilja att jag vågade prova mera – skulle gärna höra om andras erfarenheter av att prova mera udda råvaror som ovanliga rötter eller ovanliga delar av djur. Jag har kommit så långt som till lillhjärnan av lamm och det var riktigt gott men efter det vet jag inte riktigt var min gräns går. Vad ska man försöka få prova härnäst och vad kan vara värt att prova? Och hur mycket ska man fånga och följa trenden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar