Visar inlägg med etikett olivolja. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett olivolja. Visa alla inlägg

onsdag 31 januari 2018

Tomatrisotto

Det var längesedan jag skrev ett inlägg men den här Tomatrisotton vill jag verkligen dela med mig av. Perfekt en kylig vinterdag och den passar både som egenrätt och som tillbehör
 

Det här behöver du
 2,5 dl risottoris, Arborio, Carnaroli t ex
1 burk 400 g krossade tomater
6 dl kyckling eller grönsaksbuljong
1 gul lök
2 vitlöksklyftor hackade
1 dl Vermouth
1 rosmarinkvist
en handfull cocktailtomater
Olivolja - t ex Azada Arbequina
Salt och Peppar
Parmesanost
Smör

Börja med att hacka löken. Fräs hälften i olivolja, t ex är Azadas Arbequinaolivolja och låt fräsa utan att få färg. Tillsätt den ena vitlöksklyftan samt Rosmarinkvisten och därefter de krossade tomaterna samt en matsked av Tomatsplashen Håll varmt
Gör i ordning buljongen av fond eller vanlig buljongtärning .

Ta sedan en traktörpanna eller liknande och fräs resterande lök och vitlök på samma sätt och tillsätt sedan riset. Rör om så att det blir genomskinligt. Tillsätt därefter Vermouthen och låt den koka in. Därefter tillsätter du Tomatsåsen och fortsätter koka in på låg värme. Häll på buljong i omgångar tills riset är mjukt men har en liten kärna. Låt gärna risotton vara ganska "såsig". På slutet smakar du av med salt och peppar och lite smör samt rör ner parmesanost. Jag brukar ta ungefär en dryg dl riven ost till den här mängden. Toppa med lite delade cocktail tomater. 

På bilden har jag serverat det med lite ruccola pesto men dagen innan åt jag det med klyftade stekta zucchini. Bägge delar blev väldigt gott. Du kan eventuellt ha lite chili i tomatsåsen också eller använda chiliolivolja  när du gör tomatsåsen.



tisdag 22 november 2016

Lady och Lufsen pasta - med italienska köttbullar

Ibland känner man bara att nu vill jag ha något speciellt till middag och i söndags var en sådan dag. Jag var pasta sugen och ville inte bara ha någon av de 4 - 5 standard pastarätter jag brukar göra. Så kom jag på att spaghetti med tomatsås och frikadeller var just det jag ville ha. Dessutom bra då det tar inte en evinnerlighet att göra.
Jag gjorde frikadellerna eller köttbullarna med kalvfärs.

Till köttbullarna använde jag det här
500 g kalvfärs
1dl vispgrädde
1 ägg
2 msk ströbröd eller panko
1 kruka slätbladig persilja, finhackad
8 blad färsk salvia finhackad
2 finrivna vitlöksklyftor
Salt
Peppar
Chiliflakes

Blanda först grädde och ströbröd och låt stå några minuter och lägg ner ägget. Blanda. Blanda sedan i köttfärsen, persilja, salvia och vitlök och blanda väl. Smaka av med salt peppar och chiliflakes.
Rulla ganska små köttbullar och stek dem gyllenbruna.
 
Därefter är det dags för pastan och tomatsåsen. Koka upp pastavattnet och under tiden fräser du 2 finhackade bananschalottenlökar och 2 vitlöksklyftor i olivolja. Rör sedan ner 1 matsked tomatpuré och 1/2 dl vitt vin. Låt det koka in i löken och häll sedan på en burk finkrossade tomater. Ha gärna med lite persiljestjälkar också och låt det hela stå och puttra tills pastavattnet har kokat upp och du har kokat din pasta. Till just det här tycker jag spaghetti eller linguine är det självklara valet. Smaka av din tomatsås med salt, peppar och lite chili.
Blanda sedan ihop spaghetti och tomatsås och blanda försiktigt ner köttbullarna. Servera i djupa tallrikar med en vällagrad parmesan.