måndag 5 december 2011

Belöning - söndagmiddag med oxfilé med svamp och broccoli

Efter en intensiv helg då vi presenterat våra produkter på Daglivs och ställt ut och sålt på Julmarknaden på Dalarö kändes det som vi var värda en god middag. Maken har vid några tillfällen köpt med sig oxfilé hem från Sydafrika och vi hade en liten svansbit.

Enkelt att tillreda kändes också som rätt väsentligt för efter en massa timmar med glada julhandlare var jag rätt mör.
jag saltade och pepprade den lilla oxfilébiten, strax över 300 gram och brynte den i olivolja. Sedan fick den eftersteka i ugn ca 160 grader upp till 52 grader för att få den ordentligt rosa inuti - den eftersteker lätt en hel del ändå. Till efterstekningen penslade jag den med Fynbos chili jam
Paralellt kokte jag broccoli i 3 minuter och kylde sedan av det för att behålla den gröna färgen.
Som många andra har vi väldigt gott om trattkantareller iår så jag stekte lite sådana mjuka i smör och saltade och pepprade ganska generöst.
Tillsist så stekte jag lök och tunna skivor av 2 vitklöksklyftor i olja mjuka och lade sedan ner broccolin där så att den blev varm igen. Smakade av med salt, peppar och rosmarin.
Lade upp det som ni kan se på bilden med skivor av köttet på toppen och svampen allra högst upp.
Behövdes inte mer än det här för en smakrik middag. Chili jamen gav en liten liten sötma och styrka till köttet som blev väldigt trevlig. Det är kul att använda produkterna på lite andra sätt än bara det uppenbara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar