onsdag 3 augusti 2011

Kalkon och sköna bönor

Tillbaka i stan och även om det inte är full rulle så behöver man även kunna göra något snabbt och enkelt. Såhär års finns ju så väldigt mycket fina grönsaker och själv är jag väldigt förtjust i bönor av olika slag. Och nu hade jag dessutom köpt med mig både skärbönor, haricot verts och vaxbönor från en fin gårdsbutik utanför Bjärred i Skåne. Och lite knipplök.
Med lite grytbitar av kalkon blev det en härlig middag

Räkna 100 g kalkongrytbitar per person - mer behöver du faktiskt inte. Salta och peppra. Jag använde Foodtwist Gourmetpeppar som också innehåller senapsfrö. Det är en stor favorit för den ger nyanser i pepparsmaken. Bryn bitarna.
Samtidigt kokar du bönor (ca 5 min)av de slag du vill ha och så som du tycker bli lagom för er. För 4 personer räknar jag med ett drygt halvkilo. När köttet är brynt lägg i grönt från knipplök och låt steka någon minut till. Häll av vattnet från bönorna och blanda dem med kött och lök. Ringla över din favoritolivolja, själv använde jag Azada organic naranja med sin underbara apelsinsmak.
Servera med ris eller ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar