tisdag 10 maj 2011

Matkassar

Igår läste jag i Svenska Dagbladet hur nu även de stora dagligvarujättarna ger sig in i matkassekonceptet - dvs du får hem en kasse med ingredienser och recept. Konceptet har ju blivit en jätteframgång och fler och fler använder
När fenomenet dök upp för några år sedan tyckte jag det var jättesmart men och härligt för många som hade ont om tid och att det gav ny kreativitet i köket.
Och jag - jag tycker fortfarande det men jag tycker också att det efter ett tag kan bli en liten lögn i sig. Sparar jag verkligen någon tid på det här? Blir jag mera kreativ i köket eller vad händer? Eller är det helt enkelt så att vi överlåter ansvaret till någon annan och istället får ännu mindre fantasi, ännu mindre kreativitet i köket när vi inte har tillgång till vår matkasse?
Tar det extra tid att laga så jag faktiskt inte tjänar någon tid  på matlagningen? Får jag konstiga ingredienser kvar hemma eller måste jag köpa till massor med extra ingredienser som jag sedan inte använder.

Men framför allt blir vi duktigare matlagare av att handla på detta sätt? Eller är det enklare att göra hamburgare av köttfärs med lite olika kryddningar och olika sallader ganska ofta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar