lördag 19 maj 2012

Lammytterfilé på grillen och så lite zucchini

Hade fått tag på en bit lammytterfile som var som en rulle så det tyckte jag kändes som en kul liten stek att lägga på grillen. Fyllde den med lite örtkryddor och periperikrydda från Nproducts hos Foodtwist och penslade med Verlaques wild flower honey balsamic reduction och lade på indirekt värme på grillen. - och bekänner jag använder gasolgrill. Just när man gör lite större köttstycken så är det väldigt behändigt och likadant om man bara precis vill grilla något lite så är det bara att sätta på istället för allt meck med kol och den elektriska tändaren.
Steken vände jag ungefär var 5 minut under 30 minuter och under de sista minuterna lade jag på tunna skivor av zucchinin. Jag hade skivat på längden med mandolinjärn och sedan låtit salt dra ut en del vätska innan jag bara hade lite chiliolja från Azada på inför grillningen.
Tillbaka till köttet så använde jag termometer för att se att det blev lagom rosa och tog det vid 58 grader och så efterstekte det till 61. Fortfarande var köttet fint rosa.
En stor blandad grönsallad fick komplettera och vi fick en härlig middag att njuta av samtidigt som vi njöt av det vackra ljus som var denna majkväll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar