fredag 8 juli 2011

Hela middagen på grillen

Dagar då det är riktigt varmt och skönt eller vid picnickar vill man kanske inte riktigt stå vid spisen men vill ändå ha något gott och trevligt. En middag som du kan göra helt och hållet på grillen är den hrä. Marinerad fläskfile på wraps med grillad majs, sallad och äpple. En youghurtsås till. Det blir enkelt och gott. jag marinerade fläskfilén i en blandning av vitlöksolivolja (Azadas med den fräscha rena vitlökssmaken) och Verlaques mango och chilireduktion. Sedan delade jag fläskfilén på mitten så det blir lite mer hanterliga bitar men det är naturligtvis inte nödvändigt.
Till yoghurtsåsen använde jag den lite fetare turkiska yohurten där jag strimlade ner sticklök -perfekt att använda den gröna delen av löken till detta och lite färsk chili. Så smakade jag av den med lite olivolja, salt, peppar och lite Nproducts chiliflakes.
Majsen grillade jag också och skar sedan av från kolven. Sedan var det bara att lägga upp allt med lite sallad och äpple (som du också skulle kunna låta lägga på grillen någon minut) på wraps som har fått ligga några minuter på grillen medan köttet vilar sig. Jag ska lägga upp receptet ordentligt på hemsidan men det blir inte just nu utan senare i helgen.

Vill man även grilla sin efterrätt rekommenderar jag grillade persikor. Halvera dem och lägg en stund i någon likör (t ex Amaretto) och lägg sedan på grillen. Servera med glass eller Mascarpone. För vår del blev det inte det utan härliga smultron med mjölk. Det är ett supersmultronår iår




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar