onsdag 29 juni 2011

Sommarmat är latmat!

Visst är det gott med all sommarmat. Fräscha bär, nyskördade grönsaker - kan det bli härligare. Dessutom är det skönt att under sommaren ha lite bra genvägar. Hur ofta blir man inte fler än vad man har tänkt sig till middag. Jag har nyligen hittat en fryst grönsaksblandning med skärbönor och stora och små vita bönor som jag tycker är toppen att använda till både sallader, frästa eller kokta. Igår använde jag det i en sallad tillsammans med ruccola, nykokta rödbetor och tunt skivad schalottenlök. På det använde jag salt, peppar och Azadas citronolivolja. Fördelen här att använda citronolivolja blir att du får den härliga citronsmaken men inga höga syror som om du använt ren citron med olivolja. Och i det här fallet tycker jag det passar bättre. Hittar du inte frysblandningen går det ju väldigt bra att köpa lite skärbönor och sedan använda bönor på burk. Skölj bara dessa jätteväl med ordentligt med vatten! Det enda som tog tid med detta vara att koka rödbetorna men det sköter sig ju själv. När jag kokar rödbetor gör jag det alltid med skalet på och gnuggar av det efteråt när jag sköljer dem. Det går på sekunder då.


Vi åt detta till lite tunt skivad biff. Du kan själv välja om du dessutom vill ha färskpotatis till eller inte. Det kan ju bero på hur hungrig man är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar