fredag 28 juni 2013

När du inte har tillgång till grillen - flankstek blir fint ändå

Såhär i sommartider är varenda mattidning fylld av grillat och det är självklart jättekul och ger mycket inspiration både hur du gör och med vilka råvaror.

Men det är inte alltid en förunnat att kunna grilla. Du kanske bor i en lägenhet där du inte får grilla ute på gården eller du äger ingen grill och vill inte ha en pryl till. Men det allra mesta av grillrecepten kan du faktiskt göra med spis och ugn och de blir jättegoda även om de inte får den speciella grillsmaken. Och alla goda såsor, guckor och röror går naturligtvis lika bra att göra ändå och de smakar lika bra.

Igår hade vi några vänner hemma och jag ville gärna bjuda på riktig sommarmat då de bor som vi i lägenhet och dessutom inte har något fritidshus.

I Mat och vänner, nr 4 2013 hade jag hittat ett recept på en sallad med avocado, jordgubbar, cocktailtomater, fänkål, färsklök och fetaost - till det en dressing på citron och olivolja. Toppat med färsk basilika och rostade pinjenötter. Jag ökade mängden avocado lite men annars så körde jag recpetet rätt av.

Lätt och enkelt så du kan göra det ganska nära inpå.

Sedan hade jag köpt en flankstek på 700 g den pepprade och saltade jag och penslade med Verlaque Wild Honey Balsamico. Den lade jag i en mycket het grillpanna så den fick stekyta och fina ränder på bägge sidor. Därefter lade jag den åt sidan för att förbereda grönsakerna.

Färskpotatis, färsk lök, färska morötter med lite timjansolivolja och flingsalt satt jag in i ugnen på ganska hög värme 225 grader. Att jag kör det på så hög värme är just för att jag vill ha lite av grillkänslan på det hela. Sedan inte att glömma satte jag in ett fat med små fina röbetor också som jag kunde blanda ihop när allt var klart. Ville inte att de skulle färga av sig i förväg

Mot slutet sänkte jag värmen till 165 grader så jag kunde sätta in flanksteken 15 minuter för efterstekning.

Till serveringen lade jag upp allt på ett fat och ställde fram. Till det här serverade jag Fynbos Tomato and Pepperdrops savourings. Rätt upp och ner - inget krångel men gott.


Självklart kan du grilla både kött och grönsaker på grillen istället - men vitsen är ju att vi kan ju göra en hel del av grillmaten hemma i lägenheten också :)

Att avrunda med lite sommarfrukt blev gott - bigarråer, aprikoser och persikor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar