tisdag 25 juni 2013

Efter midsommarmaten - Linguine eller spaghetti med mycket grönt

Midsommar är en helg med mycket härlig mat i fokus. Själv älskar jag en riktig sillunch. Det känns festligt och fräscht och är lätt att ordna såväl till få som till många. Sedan också grillningen med många goda tillbehör. Färskpotatisen och jordgubbarna.
Visst är det ganska förutsägbart men i så många variationer. Årets stora överraskning var grannen som på midsommardag bjöd på middag med getostglass som dessert - gjord på både getost och getmjölk. Fantastiskt spännande och fin avslutning med lite rostade hasselnötter och bigarråer.

Men sedan kommer en vecka igen och för de flesta av oss är det fortfarande arbetsvecka. Visserligen med sommarkänsla. men med den vanliga lunken, arbeta, gå till gymmet och fixa middag. För vår del blev det en pasta som var enkel men ändå kändes lite sommarfräsch. Medan du kokar spaghetti eller linguine sauterar du zucchini, sparris, lite hackad vitlök och fyller på slutet på med babyspenat. Häller på lite tunn grädde som du låter koka in och kryddar med chili och peppar. Till sist blandar du det med den nykokta pastan och häller på ytterligare 1/2 dl grädde som du blandat med en äggula och rejält med nyriven parmesan. Och så toppar du med lite kokt skinka i bitar. Själv använd jag den italienska rosmarinskinkas som jag tycker är så god.

Det blev ingen bild för jag hade inte kameran tillhands men ska se om jag kan lägga upp en senare idag om resterna som jag ser fram emot till lunch ser fina ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar