onsdag 14 november 2012

Äppelkaka med sting



Äppelkaka är gott - och i Mårtenstider så är det naturligtvis extra mycket på tapeten. Den traditionella skånska äppelkakan är ju god när man gör den med kavring men ack så mättande. Har man satt i sig svartsoppa och gås är man ju redan ganska mätt eller överhuvudtaget om man ätit en huvudrätt före. Efterrätten ska ju ge en balans till måltiden och runda av den.

Nyligen gjorde jag en variant som blev väldigt frisk och härlig. Jag tärnade äpplen i ungefär halva klyftor och lade i en form. Det var lite blandade äpplesorter - bland annat Maglemer och Åkerö som ju bägge är fasta. Har du inte tillgång till svenska äpplen föreslår jag att man använder Granny Smith eller en annan fast äpplesort.
Över detta strödde jag ett par matskedar rörsocker och ganska generöst med cashewnötter. Till sist ringlade jag på av Verlaques balsamico reduktion med Mango och Chili. I ugnen fick det stå tills äpplena var mjuka. 175 grader är en lämplig temperatur. Själv gjorde jag detta på landet och där är ugnen lite konstig så jag kan inte säga tiden så där jätteexakt - men ca 20 minuter blir nog lagom.
Mango och chilireduktionen gav en härligt brytning till det hela. Vi åt det som det var men lite glass är ju alltid gott till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar