tisdag 18 september 2012

Det där med köttkvalitet

Det kött vi handlar i vardagen tänker man kanske inte så mycket på - det är mört, det funkar osv.

Men nu i veckan när jag var i Skåne köpte jag i den nyöppnade Höganäs Saluhall 2 fläskkotletter till mig och sonen då vi skulle hålla hushåll därnere och det inte skulle vara för mycket matlagning.

När jag så stekte den så inser man verkligen skillnaden på kött och kött. De här kotletterna fick en underbar stekyta, var lätta att steka och smakade jättegott och saftigt. Vad är det vi har gått miste om på vägen. Det är super att det finns nu flera som uppmärksammar detta och att det går att få tag på den här typen av kött igen. Kött som det var en gång i tiden - på riktigt.

Tills det finns lite mera överallt uppmanar jag alla att läsa på etiketterna och se att du verkligen får 100 % kött åtminstone inte 90% och resten är vatten, druvsocker, salt och konserveringsmedel. Usch.

Och glad när man får äta det som är riktigt riktigt bra. En poäng dessutom är att då behöver man inte lika mycket mat. Man blir mätt och nöjd och glad av mindre och man äter långsammare för att njuta. Så det är bara vinster med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar