tisdag 12 juni 2012

Studentbuffe

Jag har varit skrivtyst ett bra tag men förutom det vanliga har jag lagat mat till studentmottagningar, först till en ungdomskompis och sedan till sonens mottagning.
Alltid när man planerar så är det hela att få en balans på maten och att där finns för alla att tycka om. Dessutom är ju allra viktigast att festföremålet tycker det är gott.
Så till sonens student blev det
charkuterier
citrongravad lax (han äter inte lax)
mangosalsa
blandad grönsallad
västerbottenpaj
färska morötter och rädisor
oliver
Taleggio och Appenzeller med hembakat bröd och knäckebröd
Hallonpannacottapaj



Självklart serverades det av Foodtwist produkter till maten här. Både chili and ginger jam till osten, olivolja till salladen och våra grönsaksröror till charkuterierna.
Ett par små tips - när du gravar laxen, förutom dillen så hade jag en massa strimlat citron- och limeskal som ger en frisk smak. Dessutom så här på bufféer så tärnar jag laxen istället för att skiva den - det blir mycket lättare för folk att äta om det är trångt. Det blir också gott att strimla rädisor eller fänkål tunt över laxen när du serverar den
Det här är en buffe som är lätt att fixa till själv utan att det blir förmycket jobb och vill man göra det lite enklare för sig så kan man naturligtvis köpa brödet på sitt favoritbageri! Västerbottenpajerna kan du lätt göra i förväg och frysa för att sedan ljumma till mottagningen på ungefär 160 grader.
Hallonpannacottapajen hittade jag förövrigt i en kokbok som hette somrigt och den var busenkel att göra till och med för mig som så väldigt sällan gör efterrätter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar