söndag 17 februari 2013

Uppgiggande sallad i gråvädret med blåbär och kiwi

Det känns som ett tag sedan man såg solen och åtminstone jag längtar väldigt mycket. Gillar mycket ljus och blir lätt lite seg när det aldrig är något - inte blir det bättre när man som idag suttit inne hela dagen och jobbat med bokföringen.
Så det behövdes något upppiggande till maten. En fräsch sallad. Receptinspirationen till detta hittade jag som vanligt hos sydafrikanska magasinet Taste - jag har fixat till lite så det bättre ska passa här och i årstiden


Till salladen
En kruka sallad
En påse blandad småbladig sallad
1 handfull blåbär (det passar bra med de stora amerikanska här)
2 kiwifrukter klyftade
1 handfull rostade sesamfrön

Till dressingen
2- 3 msk vanlig filmjölk
1 klyfta pressad citron eller lime
2 msk olivolja - Andante mezzo blir bra här eller en Azadas basilikaolivolja
2 msk basilikapesto

Jag började med peston där jag helt enkelt rostade en näve pinjenötter som jag körde med lite olivolja och en kruka basilika med mixerstaven. Smakade av med lite salt och peppar. Av det det blev tog jag 2 msk. Resten sparar jag i kylen och kommer använda till lite lamm om någon dag.

Därefter blanda salladen men spara sesamfröna.
Blanda därefter till dressingen - det är bara att blanda ihop de olika ingredienserna och smaka av innan du duttar ut den över salladen.
Avsluta med att strö över sesamfröna innan du serverar.

Tar maximalt 15 minuter att göra och då har du hunnit med att göra din pesto också. Det är just kombinationen av dressingen och frukten till traditionella salladsblad som ger det en sådan härlig twist.
Vi åt det till en skiva grillad entrecote och kände oss faktiskt piggare och gladare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar