torsdag 10 januari 2013

Lätt som en plätt - blomkål och linser

Hittade finaste blomkålshuvudet igår och skulle göra något snabbt med det till middag när jag kom från träningen. Det skulle ju då gå snabbt (både jag och maken är hungriga då). Det skulle vara juste och smaka gott.
Maken kom först så han satte på linser (2 dl räcker till 2 personer) - jag gilla puy linser bäst men vilka svarta som helst funkar ju. De behöver ju koka en 20 - 30 minuter i saltat vatten. Har man varit förutseende kan de ju ha legat i blöt medan man var på gymmet men inte så denna gång. Medan linserna kokade så skar vi blomkålshuvudet i små rosetter och kokade dem separat i välsaltat vatten - det behövs inte mer än en 5 minuter. Därtill hackade jag en kruka gräslök och ganska mycket bladpersilja. Detta blandade jag med citronolivolja. Har du inte det kan du ta vanlig god olivolja och lite pressad citron och/eller lite rivet citronskal.

När kokningen var klar för både blomkål och linser så var det bara att hälla av kokvattnet, skölja av linserna lätt och låta det ånga av. Därefter blandade vi linser, blomkål och dressing och smakade av med salt och peppar. Och vi kunde äta!
Vi åt det med vanlig stekt falukorv som ju är jättegott. Se bara till att du har lite koll på vilken falukorv du köper det är så himla stor skillnad mellan bra och dålig. Ett annat alternativ är lite kokt skinka eller en bit grillad lax. Lax och linser är väldigt gott tillsammans.
Vill man ha ytterligare grönsaker är ju alltid en grönsallad välkommet. Tycker personligen att det är ofta gott att avrunda med det, för det ger mig känslan av avslutad måltid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar