onsdag 26 december 2012

Inte bara Julmat - lite vilt i stället

Visst är Julaftons julbord lite speciellt - du har alltid någon favorit och det ligger lite förväntan på julklappsutdelning och julfirande i luften.
Men redan nästa dag är jag inte längre lika sugen på att duka fram ett i stort sett likadant smörgåsbord bara lite äldre. De senaste åren har jag därför gjort så att du gör en tre rätters och börjar med en liten smörgås eller småsmörgåsar med några favoriter från Julbordet. Är jag riktigt snäll ser jag till att var och en får av sina favoriter.
I år hade jag som huvudrätt sedan en renytterfilé med rostad potatis och selleri och för att sätta lite julprägel på det hela serverade jag långkål till. Det blev väldigt trevligt. Långkålen passar jättefint till och den ger lite en fortsatt julstämning och sedan tycker jag det är gott. Inte blir det sämre heller av att det finns lite av barndomsminne med att långkålen serverades efter julafton - oftast på Annandagen förvisso men en dag hit eller dit gör ju inte så stor skillnad.
Till det övriga serverades också lite trattkantareller och en tranbärskompott.- så det blev en riktigt svensk vintermiddag. Annars skulle jag kunna tänka mig att Foodtwist Chilimarmelad med ingefära också passat bra till men den hade jag inte med mig upp till fjällen tyvärr.
Avrundade gjorde vi med ostar från Julbordet - lite Stilton avrundade fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar