lördag 28 juli 2012

Tomatsås till grillat

I veckan hade vi grannarna på landet på middag - det är alltid jättekul för man vet att det blir trevligt. Att bo på ö innebär att man planerar maten men vår grill hade strulat och det hade man förstås tänkt använda sig av för en god köttbit.
Grillen fick vi gudskelov ordning på - det var regulatorn som hade gett upp. Aha tänker någon - hon använder gasol. Ja det gör jag och jag tycker att kan du hantera kolgrillen med indirekt grillning så blir det oslagbart men jag gillar också att saker är enkla och det är det normalt med gasolgrillen.
Till köttet (en fin oxfile som maken tagit med sig från Sydafrika) ska det ju vara lite tillbehör. En mangosalsa - den hittar du på Foodtwist hemsida http://www.foodtwist.se/ och en tomatsalsa. Tyvärr hann jag aldrig ta någon bild men jag kan rekommendera den varmt då den är så enkel att göra även i ett enkelt "på landet" kök.
En burk konserverade cocktailtomater av god kvalitet som du rör om i lite lätt. En 1/2 dl ca av Verlaques Basil olive oil and tomato balsamic reduction blandas i. Riv ner en vitlöksklyfta och lägg i lite chiliflakes. Smaka av med salt och peppar. Har du färsk lök använder du det fräscha av blasten och strimlar i. Annars lite av det gröna från en purjolök. Resten av löken lägger du på grilllen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar