fredag 7 oktober 2011

Middag med tonårsgrabbar

Mamma, kan några kompisar äta middag här idag? - Djupt förskjunken i bokföring säger jag bara ja utan att tänka mig för och när jag sedan kommer på några timmar senare när det börjar närma sig middagsdags att vi nog är fler än vanligt och kollar av hur många de är. Jo det är 3 som stannar. Oupps - vad finns i matväg hemma och jag som tänkt träna innan maten.
Nej jag tänker inte ge upp min träning utan går iväg och slänger upp ett paket kalkonfärs ur frysen - det borde räcka och så kan jag köpa några wraps på vägen.
Väl tillbaka hemma sätter jag grabbarna i arbete. Någon dukar, sonen gör en av sina specialiteter - guacamole, en får skära majsen av majskolven och en får hacka grönsaker. Själv steker jag köttfärsen och istället för traditionella tacokryddor så blandar jag i Fynbos savouring (grönsaksröra) med tomat och paprika. Snart är maten klar och vi sätter oss till bords, gör våra wraps och samtalsämnena haglar, det pågående spelet de håller på med, hatkärleken till alla böcker de får läsa i skolan till den eviga favoriten, Liftarens guide till galaxen. Äpplen som man kan köra i råsaftcentrifugen så du får äppeljuice osv.
Jag blir glad av ungdomarna, det är så kul att höra dem och deras bredd i samtalen och hur härligt de skapat middagen tillsammans - och jag fick gjort min träning.
Vill du prova Fynbos grönsaksröror gå in och kolla på Foodtwist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar