tisdag 22 november 2016

Lady och Lufsen pasta - med italienska köttbullar

Ibland känner man bara att nu vill jag ha något speciellt till middag och i söndags var en sådan dag. Jag var pasta sugen och ville inte bara ha någon av de 4 - 5 standard pastarätter jag brukar göra. Så kom jag på att spaghetti med tomatsås och frikadeller var just det jag ville ha. Dessutom bra då det tar inte en evinnerlighet att göra.
Jag gjorde frikadellerna eller köttbullarna med kalvfärs.

Till köttbullarna använde jag det här
500 g kalvfärs
1dl vispgrädde
1 ägg
2 msk ströbröd eller panko
1 kruka slätbladig persilja, finhackad
8 blad färsk salvia finhackad
2 finrivna vitlöksklyftor
Salt
Peppar
Chiliflakes

Blanda först grädde och ströbröd och låt stå några minuter och lägg ner ägget. Blanda. Blanda sedan i köttfärsen, persilja, salvia och vitlök och blanda väl. Smaka av med salt peppar och chiliflakes.
Rulla ganska små köttbullar och stek dem gyllenbruna.
 
Därefter är det dags för pastan och tomatsåsen. Koka upp pastavattnet och under tiden fräser du 2 finhackade bananschalottenlökar och 2 vitlöksklyftor i olivolja. Rör sedan ner 1 matsked tomatpuré och 1/2 dl vitt vin. Låt det koka in i löken och häll sedan på en burk finkrossade tomater. Ha gärna med lite persiljestjälkar också och låt det hela stå och puttra tills pastavattnet har kokat upp och du har kokat din pasta. Till just det här tycker jag spaghetti eller linguine är det självklara valet. Smaka av din tomatsås med salt, peppar och lite chili.
Blanda sedan ihop spaghetti och tomatsås och blanda försiktigt ner köttbullarna. Servera i djupa tallrikar med en vällagrad parmesan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar