fredag 18 mars 2011

Viken kostmodell håller man sig till?

Idag läste jag i morgontidningen om alla olika metoder man kan hålla sig till för att äta rätt – ja i grunden går de väl ut på att vara någon slags bantningsmetoder. De går alla lite i kors med varandra, i den ena ska man äta vissa saker och i andra helt andra saker och likadant med vad man inte får äta.

Alla dessa metoder får mig att tänka på hur måltiderna var när man var ung. Man åt lagad mat både till lunch och middag och rejäla portioner. Ja men du var ung tänker du och då kunde man äta hur mycket som helst. Det är klart att det var så men jag har faktiskt gått ner från sådär 3 portioner till lite mera normala mängder. Men det som jag tror på var bra det var att man fick i sig bra mat av alla delar och man visste att vid 6 fick man mat och det var då man åt.
Maten kunde vara köttfärslimpa med svamp i med potatis och sallad eller skinkstek med knaper med skysås, någon slags kokta grönsaker och sallad. Potatisen då var nog potatishalvor som varit i ugnen med örtkryddor. Nästa dag serverades resterna av steken kall eller om det inte var så mycket kvar som köttsoppa där den fick sällskap av en massa grönsaker. Efteråt serverades alltid efterrätt, något som jag dock måste säga att jag ofta försökte slinka från då jag inte då och inte nu är så jätteförtjust i konserverade plommon. Och det fick vi ofta.

En rätt som min farmor lagade ganska ofta var långsamt stekt fläsk. Det har ju blivit jättetrendigt nu och jag provade att göra det förra helgen. Med en fin bit sida som först fått marinera med bland annat Verlaques balsamreduktion med honung blev det inte vardagsmiddag utan en härlig lördag serverades det med en massa lagade och råa grönsaker blandat så blev det riktigt gott, nostalgiskt och modernt på en gång

 Jag undrar vilken sorts kostmodell det var?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar